Amerikkalainen uutissivusto 10News lähti selvittämään Paul Mitchell-tuotteiden alkuperää marketeista, jossa niitä ei pitäisi olla lainkaan myynnissä. Tuotteen edustajien mukaan Paul Mitchell-tuottteet ovat kampaamotuotteita, joiden pitäisi löytyä ainoastaan kampaamoiden hyllyiltä.

Uutissivuston tutkimustiimi sai tietää, että liikkeellä on kolmea erilaista Paul Mitchell -tuotetta:

  1. tuoteväärennöksiä, joissa sisältönä voi olla ihan mitä vain
  2. II-laatuisia tuotteita
  3. myyntiketjun takaoven kautta saatuja tuotteita

Suurin osa tuotteista saapuu markettiin ns. takaoven kautta, jossa myyntiketjun jossain kohdassa tuotteita myydään jälleenmyyntitahoille, joilla ei olisi niille jälleenmyyntioikeutta. Valmistaja pyrkii selvittämään tuotteen myyjän seuraamalla tuotetta aina jakelijan luokse. Sopimuksen vastaisen myynnin seurauksena tuotetta myynyt yritys saa sakot. Pohjois-Amerikassa on tällä hetkellä 25 jakelijaa, joista 90% on saanut sakkoja sopimuksen vastaisista myynneistä.

John Paul Mitchell Systems:n taiteellinen johtaja Robert Cromeans kertoo, että kampaamot ovat turvallisin paikka ostaa tuotteita.

Mikä voi olla totuus

Totuus tuoteväärennöksistä ja II-laatuisista tuotteista voi olla toinen: maahantuojat antavat itse tuotteensa marketteihin, sillä suurissa marketeissa myyntimäärät ovat helposti tuhatkertaisia verrattuna pienten kampaamoiden myyntiin. Kampaamomyyntiä ei haluta kokonaan tappaa, sillä kampaajat toimivat ilmaisina tuotteen markkinoijina.

Lue blogista lisää