Miten korottaa kampaamon hintoja

Miten korottaa hintoja

Moni hius- ja kauneusalan yrittäjä haaveilee tällä hetkellä hintojen nostamisesta. Moni haaveili siitä jo ennen arvonlisäveron korotuksia, mutta jätti sen tekemättä asiakaskatoa pelätessään. Osa näistä on ehkä kuullut muutaman asiakkaan valittavan kovista hinnoistaan ja siksi ajatellut hintakaton olevan lähellä. Enempää riskiä tähän tilanteeseen ei kaivattaisi.

Yksi syy hinnannoston pelkoon on palveluiden samankaltaisuus. Parturipalvelu on samanlainen palvelu oltiin sitten Helsingissä tai Ivalossa. Vai onko sittenkään? Osa alan yrittäjistä on halunnut erottua muista toimijoista ja korottanut hintojaan yleisen hintatason yläpuolelle. Osa hinnankorottajista ei tarjoa pelkästään hiustenlyhennystä tai -muotoilua, vaan haluaa tarjota kokonaispakettia, johon rentoutuminen kuuluu tärkeänä osana. He saattavat tarjota rentouttavan hieronnan, laadukkaan kahvihetken tai kuplivaa juomaa. Yhdistävä tekijä hinnankorottajille on se, että he esittelevät palveluitaan houkuttelevasti ja valtavirrasta poikkeavalla tavalla. Heidän palvelukuvauksissaan kampaamopalvelu on muutakin kuin vain hiustenleikkaus. alk. 60€.


Mahdollisuuksia, joilla voit erottua ja nostaa hintoja:

  • laadukkaat kotisivut
  • houkuttelevat palvelut
  • työkokemuksen ja koulutuksien tuoma itsevarmuus omista taidoista
  • persoonallinen yleisilme, joka on suunniteltu sinun asiakkaitasi ajatellen
  • rohkea hinnoittelu
  • yhteistyökumppanit esim. parturi-, kampaamo- ja kauneusaloille tarkoitettu Luotettava kauneus -sertifiointi tai yhteistyö sellaisen tahon kanssa, joka mielestäsi nostaa samalla yrityksesi arvostusta

Hinnankorotuksesta ei seuraa asiakaskatoa, vaan korkeamman hinnan ajatellaan tarjoavan parempaa palvelulaatua. Sama mielikuva kertoo, ettei halpa keskivertokampaamo voi olla perustasoa parempaa. Tuo palvelusi erilaisuus esille kaikessa. Aloita tyylikkäästä logon suunnittelusta ja viimeistele palvelulaatu oikeanvärisillä paperiserveteillä. Sisällytä kaikki tähän väliin jäävät osa-alueet (kotisivut, liikeen siisteys jne.) vastaamaan sitä tasoa mitä hinnastosi kuvastaa.

Otetaan käytännön  esimerkkinä Colajuoma: kumman juoman sinä ottaisit, jos Coca-Cola ja nimetön halpiscolajuoma olisivat täsmälleen saman hintaisia? Entä jos juomien hinnat olisivat normaalit, jolloin Coca-Colan hinta olisi korkeampi? Moni ottaisi silti tutun Coca-Colan. Kyse on puhtaasti luoduista mielikuvista, joille ihmiset laskevat oman arvonsa. Muutamat kitisevät rattaa kulkevat hinnan perässä, mutta suurin osa asiakkaista haluaa palvelultaan myös laatua ja ovat valmiita maksamaan saadakseen sitä. Älä pelästy kitiseviä rattaita, ne ovat hidasteena yrityksesi kehityksessä.

Tavoittelemisen arvoinen asiakas ei uskalla ostaa halpaa palvelua huonon valinnan pelossa. Hän valitsee varman päälle ja valitsee laadun ja kalliimman palvelun.

Lue blogista lisää

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.