Joulu tulee! Valmistaudu joulumyyntiin
Jaamme vinkkejä, joilla piristät joulumyyntiäsi ja joilla pidät salonkisi kiireisenä läpi hiljaisen tammi- ja helmikuun. Aloita suunnittelu hyvissä ajoin ja vältä viime hetken paniikit. Saatat olla yksi harvoista, jotka ovat juuri oikeaan aikaan valmiita kun muut vasta aloittavat miettimään joulumarkkinointiaan.
Joulu tulee yllättäen
Kesän helteet ovat väistyneet ja talvi on täällä nopeammin kuin huomaammekaan. Viilentyvän sään mukana saapuu joulu, jota ennen tulee vielä kiireinen pikkujouluaika.
Ennakoi
Joulumyynnin suunnittelua ei ole syytä jättää viime hetkeen. Muistat syyn viimeistään pikkujoulukiireiden alkaessa.
Mitä teit viime vuonna?
Tutki miten markkinoit viime jouluna. Selvitä mitkä keinot olivat menestyksiä ja mitkä epäonnistuivat.
Pohdi miten voisit parantaa onnistuneita markkinointiponnistuksia ja voisiko tuloksettomissa kampanjoissa tehdä jotain toisin. Riittäisikö mainoskuvien tai tekstien vaihto vai onko parempi heittää koko epäonnistunut kokeilu roskakoriin? Joskus pienet muutokset kuten kuvan tai tekstien muokkaaminen voivat tuoda yllättävän suuren muutoksen myyntiin. Saman idean paketoiminen eri mainoslauseilla, sommittelulla tai kohderyhmällä voivat olla ratkaisu. Tutki myös mitkä onnistuneet kampanjat tuottivat parhaimman rahallisen voiton.
Nyt on hyvä hetki kokeilla joulumarkkinointi jos et ole sitä koskaan aikaisemmin tehnyt.
Tee houkuttelevia lahjapaketteja
Tee houkuttelevia lahjapaketteja, joista jokainen on tarkoitettu tietylle ihmisryhmälle. Tarjoa vaimoille ja tyttöystäville täydellisiä hemmottelupaketetteja, jotka sisältävät värjäyksen, leikkauksen, meikkiopastuksen sekä tuotepaketin. Äideille haluttuja ovat erilaiset rentouttavat hoidot ja perheen miehille esimerkiksi lahjakortti hiustenleikkaukseen ja parranajoon. Mahdollisuuksia on niin monta kuin asiakkaitakin ja sinä olet paras ammattilainen tuntiessasi asiakkaittesi tarpeet.
Jokainen haluaa antaa toisella kauniita lahjoja. Pakkaa ja koristele lahjat sekä lahjakortit houkuttelevasti. Lahjan ostajan on helpompi ostaa valmiiksi paketoitu lahja, sillä moni on liian laiska pakkaamaan sitä itse.
Viritä joulumyynti alkamaan
Olethan jo tilannut joulun mainosmateriaalit tuote-edustajaltasi tai painosta? Vielä ehdit jos et ole niitä muistanut.
Lahjapussit ja lahjakortit ovat hinta-laatusuhteiltaan parhaimmat painotuotteet. Tee tuotteistasi houkuttelevia ja sijoita lahjakääreisiin pakatut tuotteet houkuttelevasti näkyville. Muista tehdä tuotteiden viereen jouluisa standi, jossa mainitaan lahjapaketin sisältö ja hinta. Tarkista vielä kerran, että sinulla on riittävästi mainoksia ja lahjakortteja. Et halua että lahjakortit ja jaettavat tarjouslehtiset loppuvat kesken hektisimmän joulumyynnin.
Kuittitulostimen toimittajalle voi suurien juhlien aikoihin laittaa pyynnön kuittiin tulevalle mainokselle. Kuitissa voi olla jouluinen jouluruno tai esimerkiksi tarjous, jonka voi käyttää tammi-ja helmikuun aikana. Tarjous on samalla varma keino saada jokaisen asiakkaan ottamaan kuitti.
Muista vaihtaa ulkoständisi mainokset ajankohtaisemmiksi. Ota esiin tuotejulisteet sekä lahjakorttimainokset ja sujauta ne standeihin. Tilaa julisteet ajoissa, jotta saat materiaalit varmasti ajoissa ja vältyt viime hetkien hermoilulta. Vinkkaa edustajalle joulumainoksien toivossa.
Mieti tammikuun tarjouksia
Mieti mitä palveluita haluaisit tehdä enemmän tammi- ja helmikuussa ja suunnittele joulumyyntisi niihin perustuen. Mainosta marras- ja joulukuun ajan tammi- ja helmikuun tarjouksia. Huomiota herättävimmät vaihtoehdot ovat mainosnäytöt, jotka sijoitetaan asiakastilaan sekä työpisteiden eteen. Ne ovat paikkoja, joissa asiakkaan kiinnostuksia on helppo ohjailla.
Verkostoidu
Verkostoidu lähialueen yrittäjien kesken ja jaa heidän tarjouksiaan tai markkinointimateriaalejaan. Yritysten toimialoilla ei juurikaan ole merkitystä, ellet ole varma ettei toisen yrittäjän asiakaskuntaan kuulu sinun kohderyhmäsi mukaisia ihmisiä. Kontaktit yrittäjiin saat menemällä suoraan yrittäjän juttusille tai silloin kun hän istuu penkissäsi asiakkaana. Älä tyrkytä mainosmateriaaleja, vaan mieti ensin hyötyjä joita sinä voisit tarjota hänelle. Ripusta esimerkiksi tuulikaappiin teline, jonne yhteistyökumppanit voivat sijoittaa omat mainosmateriaalinsa.
Pue kotisivusi jouluun
Päivitätkö internet-sivujasi joulua varten? Ovatko sivusi vuodesta toiseen samanlaiset vai päivitätkö niitä juhlapyhien ja vuodenaikojen mukaan? Nykyaikaiset www-sivut ovat helppo päivittää sopivaan juhlatunnelmaan, sillä niiden päivittämisessä ei tarvitse enää olla ammattikoodari tai hallita HTML-koodikieltä. Pyri näyttämään asiakkaalle, että panostat juhlakauteen täysillä. Vuodesta toiseen samanlaisina esiintyvät internet-sivut saavat kampaamosi näyttämään kuluneelta.
Sosiaalista mediaa kuten Facebookia tai Twitteriä voi suunnitella etukäteen aivan kuten perinteisiäkin mainostuskeinoja. Facebookiin pystyy jopa ajastamaan päivityksiä näkymään tiettynä päivämääränä ja kellonaikana. Facebookissa voit siis toteuttaa hiljaisina hetkinä valmiiksi mainosmateriaalia hetkeen, jolloin muutoin siihen ei olisi aikaa. Hanki laadukkaita tuotekuvia jälleenmyyjiltä tai pyydä valokuvaajaa ottamaan edustavat kuvat päivityksiin.
Kampaamoyrittäjällä on vain luovia taukoja, ei aikaa kahvitteluun tai sukkien kutomiseen.
Mainosbudjetti
Mieti etukäteen mainosbudjetti, jolla vauhditat joulumyyntiäsi. Kuinka paljon olet valmis laittamaan lahjakääreisiin, painotöihin ja muihin kuluihin? Laske itsellesi sopiva summa ja toteuta sen mukainen kampanjointi. Laadukkaan markkinoinnin ei tarvitse olla kallista, sillä pienyrittäjällä on kekseliäisyyttä toteuttaa asioita toisella tavalla kuin suurien yritysten. Sinun ei siis tarvitse kilpailla television Prime Time -mainospaikoista, vaan pääset tavoitteisiisi ilmaiseksi tai hyvin pienillä kuluilla.
Hyödynnä ilmaiset keinot
Myyntitiskisi saattaa olla liikkeesi ainoa paikka, jossa on vielä jäljellä tilaa. Samalla se on paikka, jossa asiakas viettää kiireettömän hetken ja saattaa innostua heräteostoista.
Hyödynnä myyntitiski joulumyyntiin ja täytä pöytä houkuttelevasti tavarantoimittajien joulupaketeilla tai itsepakatuilla tuotteilla. Laita tiskille esille lahjakorttisi ja merkitse kaikkiin tuotteisiin selkeästi hinnat. Valikoimista poistuvat tuotteet ja tarjoustuotteet voi sijoittaa lattiatasolle koreihin, joista ne siirtyvät helposti mainoslauseiden avulla kassan kautta käärepapereihin tai omaan käyttöön.
Toteuta markettien keinoa sijoittaa myyntituotteita:
- Kalleimmat tuotteet sijoitetaan silmien korkeudelle
- edulliset tuotteet alemmille hyllyille
- edulliset heräteostokset voidaan sijoittaa näkyvälle paikalle esimerkiksi myyntitiskille, jossa asiakas odottaa maksutapahtumaa
Tee hintamerkinnät niin selkeästi, ettei kenenkään tarvitse kysyä niitä erikseen. Kukaan ei pidä hintojen kysymisestä. Asiakas pelkää sinun ajattelevan, ettei hänellä olisi varaa tuotteeseen. Selkeä tuotteen hinnoittelumerkintä säästää asiakkaasi punastumiselta ja saattaa tuottaa lisäkauppaa.
Houkuttele uusia asiakkaita ostoksille
Jouluna ihmiset ovat valppaimmillaan. He etsivät epätoivoisesti helppoja lahjaideoita.
Tee ikkunastasi kadun katseenvangitsija, sillä houkuttelevat jouluikkunat vetävät katseita myös tuotehyllyille. Houkuttelevuus auttaa myymään tuotteita ja se synnyttää tulevaisuutta varten muistikuvia kampaamosi sijainnista. Kampaamon iltavalaistuksen tärkeys korostuu joulunaikaan, jolloin moni paikka kylpee valossa. Sisusta parturi-kampaamosi jouluiseksi omaan tyyliisi sopivalla tavalla. Se saattaa tarkoittaa yhtä hopeista ikkunatähteä tai liiketilaa, joka muistuttaa enemmän tavatatalon jouluosastoa kuin kampaamoa.
Joulu ja joulumarkkinat saavat ihmisissä aikaan kekseliäisyyttä. Katsele mitä ympärilläsi tapahtuu ja saa ideoita nykyiseen tai tulevaisuuden jouluikkunaasi.