Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa ja miten sitä tehdään?
Hakukoneoptimointi parantaa internet-sivujen sijoituksia hakukoneiden hakutulossivulla toivottuja hakusanoja käytettäessä. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on saada kyseinen internet-sivu hakutulosten kärkeen.
Hakukoneoptimointi toteutetaan sisällön ehdoilla. Tarkoitus on tehdä sisällöstä, eli teksteistä ja kuvista hyvin selkeästi luettavia, myös hakukoneille. Sivuston sisäiset linkit, otsikot, tekstit ja metatiedot vaikuttavat siihen miten sivusto näkyy hakukoneissa. Ulkopuolelta tulevat linkit ja niiden arvo vaikuttavat hyvin paljon myös näkyvyyteen hakukoneissa.
HAKUKONEOPTIMOINNIN PERUSTEET
Hakukoneoptimointi luo selkeän yhteyden myyntiin ja asiakkaiden löytämiseen. Hakukoneoptimoinnin perusteet ovat periaatteessa hyvin yksinkertaiset ja ne voidaan kiteyttää kolmeen kohtaan:
Tee hyvää ja laadukasta sisältöä.
Pidä huoli että kirjoittamassasi sisällössä on alallesi kuuluvia tärkeitä hakusanoja.
Varmista että nettisivusi sisältää hakukoneille riittävän selkeää html-koodia.
86% ihmisistä aloittaa palvelun etsimisen Googlen avulla. Puhelinluettelot sekä lehti-ilmoittelut eivät enää tavoita ihmisiä, joten paras tapa asiakashankintaan on ilmainen Google-haku. Google on yrityksesi paras ystävä ja siksi yrityksesi sivujen tulee olla Googlen mieleiset. Me tiedämme miten saat sivustosi näkymään yleisillä hakusanoilla (esim. kampaamo Espoo)
Internet-sivujen olemassaoleminen ei pelkästään riitä siihen, että asiakkaat löytäisivät ne. Yrityksesi tulee sijoittua ensimmäisille sivulle yleisillä hakusanoilla (esim. kampaamo Espoo).
Mobiililaitteilla tehdään yli 5,4 miljoonaa hakua päivässä
Nykyaikaiset internet-sivut mukautuvat automaattisesti niin tavallisille tietokoneille kuin tableteille sekä älypuhelimille. Enää ei tarvitse tehdä toista sivustoa, joka sopii mobiililaitteille.